Correu Blocs Traductor | VilaWeb.cat
--> El Croat Català
croatcatala | Les croades del Croat | dimecres, 30 de gener de 2008 | 20:12h
Ara que la catosfera està encantada d'haver-se conegut, toca plantejar-se el futur dels blocs. És llei del vida, els catalans sempre arribem tard a totes les causes, i ara que hem aconseguit ser els capdavanters del món en alguna cosa, tenim el temps just per veure com s'acaba.

Fa un segle, la religió era l'opi del poble. Fa 50 anys va ser substituïda en aquesta missió pel futbol. Els darrers 5 anys han estat Montilla i el PSC els encarregats d'anestesiar la població, i la meva opinió és que l'opi del present i el futur immediat són, justament, els blocs.

I com tots els opis, els blocs són un engany, una fal·làcia per a qui els pateix.

(seguir llegint)


Un bloc és opi perquè aliena persones competents, capaces, ambicioses; que canalitzen les seves inquietuds a través d'un mitjà que no duu enlloc. Aquesta canalització no és banal, sinó que suposa una pèrdua de temps i energies que haurien pogut ser emprades en altres finalitats més dignes. Dit així sóna terrible, oi?

No vull menysprear els blocs com a mitjà, doncs seria absurd fer-ho a través, justament, d'un d'ells. Simplement, han tingut el seu moment d'esclat, però aquest moment ja ha passat: un bloc ja no és res per sí mateix.

Recordo fa molts anys, quan va aparèixer un suport nou anomenat "CD-ROM", que cap revista d'informàtica venia un sol exemplar si no n'incloïa algun. Gairebé sempre eren CD-ROMs carregats de bajanades sense gaire el·laboració: demos que no funcionaven, reportatges "interactius" sense cap informació rellevant sobre els temes més absurds, programes superflus, ... Però es venien com a xurros perquè el CD-ROM era una novetat, i el suport era l'estrella. Amb el temps, va deixar de ser important que la informació vingués o no en CD-ROM, quan ja tothom en tenia una caixa plena que no sabia on desar, i només te'n compraves un si t'interessava el que contenia.

Amb els blocs ha passat tres quarts del mateix: el primer esclat va ser, com totes les novetats, impactant. Els primers que sabien com crear un bloc i tenien temps de mantenir-lo, publicaven les seves palles mentals i gaudien de milers de persones desitjant llegir-los, interessades per la novetat. Si una pàgina era un bloc, era interessant.
Ha passat el temps, però, i una mà de blocs satura la informació. Ara a un ja no li interessa el que diu una pàgina pel fet de ser un bloc, li interessa la informació que conté, o no, i aquest és el criteri per llegir-lo i no un altre. El bloc ha deixat de ser interessant en sí mateix.

Què vol dir això, que els blocs ja no interessen? Cal destriar. Blocs com aquest, amb reflexions d'una persona que no és ningú, poden interessar als amics, coneguts i saludats; o tenir un dia brillant i atreure una certa atenció, però estan condemnats a desaparèixer. Només seguiran funcionant aquells blocs que aportin alguna cosa més: els que siguin escrits per algú conegut, algú interessant, amb qualitat, amb informació que no tothom pugui aconseguir, blocs que volen ser diferents, experiments curiosos, etcètera. I els que només volem passar l'estona, trobarem alguna altra cosa, que mentre sigui novetat atreurà lectors amb ben poc esforç; però ja no serà un bloc. El seu temps ha passat.

Per què algú com jo segueix escrivint un bloc, doncs? Mira, per inèrcia. No pot ser un diari personal perquè no és íntim, tampoc és el millor mitjà per difondre pensaments perquè qualsevol carta publicada a qualsevol diari té desenes de milers més de lectors que el que pugui penjar aquí. M'agrada escriure, sí, però per escriure bé cal pensar, repensar, escriure i reescriure; i un diari personal s'escriu sobre la marxa, sense mirar enrera, sense revisar. Ben bé, puc afirmar que aquest bloc té una esperança de vida justeta, però l'estic mantenint connectat al respirador artificial una mica per llàstima, una mica per amor, i una miquetona més per orgull.

El temps que inverteixo escrivint aqui, el podria dedicar a altres coses: a escriure un llibre, a passejar, a llegir i aprendre, a emprendre projectes més ambiciosos, ... Però sempre és més còmode donar lliçons des de la cadira, sense que ningú alteri una coma dels meus escrits, i sense haver de passar comptes de l'audiència que he aconseguit. Comoditat, potser aquest és el perquè.
Comentaris: 12
  • ni tant ni tan poc
    Dani| Adreça electrònica | dissabte, 9 de febrer de 2008 | 00:23h
    A mi m'agrada veure "2666" i llegir el comentari de'n Subal sobre el tema o veure com El cine que me gusta ha fet un comentari sobre La soledad o Naturaleza muerta que podria haver signat jo mateix però que potser em fa adonar d'algun matís que no havia copsat del tot. M'agrada que Joel Splosky o Eric.Weblog() expliquin les seves reflexions sobre programari, que de tant en tant em desperten alguna idea interessant. M'agrada que algú pugui explicar de primera mà una experiència complementant així els mitjans més tradicionals.

    Els blocs tenen els seus defectes, però també els tenen els diaris; serà anecdòtic però l'AVUI publica la classificació de Segona Divisió B grup 1 incorrecta des de fa més de mitja temporada i han ignorat completament els meus reiterats missatges perquè ho corregeixin.

    No ho sé, noi. Penso que els blocs sí que tenen la seva "utilitat", o potser és que com deia Joan Brossa



    "conec la utilitat de la inutilitat

    i tinc el privilegi de no voler ser ric."



    I a pel que fa al meu bloc en el comentari anònim que vaig rebre el dia que vaig parlar de l'Anna Dodas ja en tinc de sobres per saber que tot el que he escrit ha valgut la pena.



    Salut! 
    • punt mig
      croatcatala | dissabte, 9 de febrer de 2008 | 12:30h
      Coincideixo amb el que dius, però hi trobo a faltar el factor "saturació". Per posar un exemple, si tinc 3000 persones parlant-me de "La soledad",

      a quina d'elles em llegiré? Segurament a qui m'aporti "alguna cosa més" (potser algú que en sap molt de cinema, algú que hi parla sovint i per tant

      sé que puc comptar amb la seva opinió cada dilluns, algú a qui he vist a alguna altra banda, etc. )



      I en un món virtual on hi ha més escriptors que lectors, un bloc que poca gent llegeix (els altres 2999 que parlen de "La soledat") no motivarà gaire

      el seu creador.



      Gràcies pel comentari.



      • Pel mateix camí
        Dani| Adreça electrònica | dissabte, 9 de febrer de 2008 | 13:02h
        Fas una reflexió interessant. Efectivament hi ha vegades que la quantitat d'informació és excessiva; no sempre! Amb obres de teatre de l'Espai Brossa, sovint m'he trobat que només les comentàvem jo i una o dues persones més. És cert que en altres casos no passa així. Aleshores ja no ho busco a Google, normalment. He vist molts blocs i m'he quedat en la subscripció RSS amb només un parell (en Vador de Club 7 Cinema i El cine que me gusta).



        És cert que la ràtio escriptors-lectors es descompensa molt. Si la dita deia "que el llegir no ens faci perdre l'escriure"; penso que en l'era dels blogs, l'hauríem de capgirar.



        D'altra banda, jo vaig acostumar-me a tenir pocs lectors i poquíssims comentaris i m'agradava. No em feia res. Era una experiència individual.



        Si passem a parlar de política o altres coses amb més vocació d'influència social, sí que és cert que els blocs són un molt mal pedaç; l'ideal seria que tinguéssim partits dinàmics i idees a internet (blocs, fòrums de debat...) i tenim uns partits robòtics i que no interessen ningú però això sí, tots escrivim per ficar-nos amb la Maleni (que ja em diràs) o amb l'última astracanada d'Ibarra, Rajoy, Acebes o qui sigui. O per criticar el darrer titular de premsa (ja de per si buit) de Duran i discutir si la ximpleria total de cartells que ha fet sobre la immigració són xenògfobs o no. En lloc d'aportar conceptes nous que elevin el debat, com que no tenim poder de cap mena això sí que ho fem de forma esporàdica però estèril, sense ressò, i en canvi els qui tenen l'altaveu a la mà condicionen la majoria del debat i n'empobreixen brutalment els continguts; és la "societat de l'espectacle", en un sentit molt més bàsic que el que li donava Guy Debord.
        • Crec que coincidim en tot, Dani
          croatcatala | dissabte, 9 de febrer de 2008 | 13:24h
          ...menys en un detall: una experiència individual és millor tenir-la si no et pot llegir tothom. Però només és una opinió.



          • doncs...
            Dani| Adreça electrònica | dissabte, 9 de febrer de 2008 | 14:45h
            Molt bon punt. tens raó. Si no som del tot sincers ni amb la parella, família o amics (potser no tant en el sentit que els mentim; però sí en el sentit que no tenim per què exposar tot allò que som, tot allò que ens passa pel cap), ni molt menys ho serem escrivint en un bloc que sabem que qualsevol podria llegir.



            A vegades m'he plantejat de fer un bloc anònim, però segurament el millor és algunes coses quedar-se-les per a un mateix. Aleshores, fer un diari clàssic, totalment privat? O simplement, no escriure?



            No ho sé. És un dilema molt interessant; hi pensaré. Salutacions!
  • El bloc és egoisme
    Ferran| Adreça electrònica | dimecres, 6 de febrer de 2008 | 15:51h
    Un bloc és una mostra d'egoisme personal des del punt de vista que hom vol expressar les seves opinions (o palles mentals). I això ho dic en el sentit que quan algú escriu en un bloc suposo que deu ser per:

    1) Aquest hom considera que la seva opinió pot ser important o influent.

    2) Ningú més té una opinió publicada sobre aquesta opinió.
    • egoïsme
      croatcatala | dissabte, 9 de febrer de 2008 | 12:33h
      Com responia a un altre comentari, quan hi ha milers d'opinions com la teva, la teva queda una mica..., siguem generosos, diluïda.



      I sí, tothom creu que la seva opinió és important i influent. Tots els que escrivim blocs d'opinió en el fons ens ho pensem. Segurament aquest és un dels motius claus per escriure un bloc. Però quan t'adones que la teva important opinió no la llegeix gaire gent, segurament busques altres maneres de difondre-la.

  • Els blocs en català i la wikipèdia
    Pensador | dimecres, 30 de gener de 2008 | 23:51h
    Els blocs en català i la wikipèdia (o l'Avui digital) o qualsevol cosa feta a corre-cuita sobre un mitjà del qual no s'espera la perennitat estan matant la llengua catalana. Faltes d'ortografia com "el·laborar", faltes gramaticals com no saber fer servir els relatius, calcs barroers del castellà, vocabulari molt migrat. Si ja no pots comprar un llibre català que no contingui més d'una pífia d'aquesta mena, què es pot dir de tot el que trobem en mitjans digitals? Benvinguts al món de l'amateurisme, és així com s'acaben les cultures. La quantitat no és qualitat.

    Tens raó millor dedicar més temps als propis pensaments per tal de no escampar errors. Una mica més de modèstia potser faria que féssim les coses millor.

    Comparteixo les teves idees sobre la inutilitat d'aquest mitjà del "pensament feble".

  • Un "article" interessant
    carme.laura | dimecres, 30 de gener de 2008 | 22:27h
    com ho és el teu bloc (li desitjo una vida més llarga de la que apuntes.) L'espai blocaire  és força misteriós i addictiu, hi ha pensament, opinió, qualitat literària, gèneres diversos i també suplantació, repetició de l'argumentari del grup polític de torn ... Hi ha de tot i lligams i calidesa. Ara per ara és un mitjà de comunicació i una eina de coneixement extraordinari. Que "bloquegis" un munt d'anys!. Bona vesprada. Carme-Laura 
    • gràcies
      croatcatala | dimecres, 30 de gener de 2008 | 22:51h
      gràcies pel comentari i pels bons desitjos. Un bloc amb futur ha de tenir una mica de cadascun dels elements que apuntes (fins i tot de repetició d'argumentari, per trobar empaties i discrepàncies). I si vol molt de futur, n'haurà de tenir molt de tots. Hi pensaré.
  • Pot n'hi haure un altra raó fugir de la comoditat del sillò d'un munt de canals de televisió espanyoles.
    Anònim | dimecres, 30 de gener de 2008 | 20:23h
    .

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Categories

Últims 40 canvis

Arxiu

« Juliol 2008 »
dl dt dc dj dv ds dg
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats