Correu Blocs Traductor | VilaWeb.cat
marcbel | Informàtica, Internet i Tecnologia | divendres, 25 d'abril de 2008 | 23:30h
Vint-i-quatre hores més tard de la publicació de l'esperada Ubuntu 8.04, una Long Term Support (que vol dir, que ha de durar 3 anys en escriptori i 5 anys en servidor), hom només pot dir que conté un seguit de cagades que la poden situar en els anals de la història.

Wubi: Cagada MOLT greu

Una de les novetats més important amb què s'anunciava Ubuntu 8.04 era la instal·lació amb Windows com si fos una aplicació més, gràcies a Wubi. Posem el CD, ens surt un menú (o cliquem sobre umenu.exe), li diem que l'instal·li sobre Windows, i el programa ens crearà una partició virtual i una arrencada dual. Sense tocar físicament les particions, i que podem desinstal·lar com si fos un programa més.

Petit problema: NO FUNCIONA


Cagada Ubuntu 8.04 Wubi


Quan acaba de fer la imatge des del CD, em surt aquest missatge en dues màquines completament diferents, amb Windows XP. El més greu és que ja ho sabien des de la versió Alpha. Qui va donar-hi el vist-i-plau? Qui va fer les proves definitives?


Firefox Beta

Posen una versió beta del Firefox 3.0, havent una versió final 2 que funciona perfectament. Es pot posar una beta d'un dels principals programes del sistema operatiu (navegador d'Internet), sinó el principal?. Cal?


OpenOffice.org parcialment

Per manca d'espai en el CD d'instal·lació no s'inclou l'OpenOffice.org sencer, un dels altres programes principals. I jo em demano, perquè no distribueixen en DVD i abandonen l'obsolet CD? La gent compra DVD verges bàsicament.


El CD d'instal·lació no inclou moltes llengües, entre elles el català

Per la mateixa raó d'espai, no s'inclouen diverses llengües en el CD d'instal·lació. El català no hi és. I això que una de les banderes d'Ubuntu és que és multilingüe. I jo em demano, perquè no distribueixen en DVD? Tenen espai de sobres per posar totes les llengües i l'OpenOffice.org i moltes altres coses.

MacBook Pro


En Toni Hermoso em diu que al seu MacBook Pro la 8.04 no li xuta no li funciona bé, quan la 7.10 sí. Estem parlant d'un entorn de maquinari molt comú i ben definit. A mi tampoc em funciona en un Acer de sobretaula, però cal dir que tampoc funcionava la 7.10 (tema targeta gràfica placa base).

Els servidors, saturats

Els servidors de descàrrega i actualització ahir i avui estan saturats, i això que tenen una base d'usuaris molt limitada (per sota del 2% del total d'ordinadors). En comparació, no veiem que els servidors de Microsoft (~95% del mercat) se saturin quan hi ha actualitzacions. La infrastructura de Canonical no està preparada per a què Ubuntu sigui massivament utilitzada.


Aquesta 8.04 no serveix

Per tal plegat, podem concloure que aquesta versió l'han feta a corre-cuita sense prou proves, la qual cosa és molt greu tractant-se d'un versió major pensada per durar. A hores d'ara, el CD d'instal·lació de la 8.04 no serveix. Cal fer un build nou (un 8.05 o com li vulguin dir). I això que pràcticament no he pogut provar-la...

Comentaris: 12
  • Els extrems no son mai bons
    Manel| Adreça electrònica | diumenge, 27 d'abril de 2008 | 01:00h
    Trobo que el teu escrit està una mica estirat cap a l'extrem. De totes les coses que esmentes només una d'elles la trobo greu (i encara podriem trobar atenuants).

    Wubi: home trobo que es un afegit/complement al sistema d'instal·lació per poder fer la ditribució més atractiva, però no és la manera més correcte per instal·lar uns sitema operatiu.

    Firefox beta: des del meu punt de vista han fet bé posant la versió beta del navegador. La rao: el firefox 2 per linux no funcionava gaire bé (poca integració amb UI, consum de memòria, i problemes de rendiment). Tots aquests problemes estan solucionats / millorats en la nova versió, encara que sigui beta.

    CD i català: tot no hi cap. I respecte a axiò que dius del dvd... no t'imagines la quantitat de gent que no te lector de DVD. 2 versions? més feina i dificil de mantenir, més per a un sistema que no paguem.

    MacBook Pro i ACER: ei! que fer que uns sitema funcioni en TOTES les màquines sense la més mínima ajuda o colaboració dels fabricants ha de ser un objectiu, NO una obligació. Crec que de vegades exigim més a qui no hem d'exigir. Potser t'hauries de queixar a Apple i a Accer per obrir l'accés a la informació.

    Servidors saturats: aquí si que crec que tens rao, ara bé, en aquest mon tot funciona així: quan trobes que tens un problema intentes que la propera vegada no et torni a passar. Segurament això no passara per a la propera versió.

    Aquesta 8.04 no serveix: sera per a tu no? jo la tinc instal·lada i la veritat es que em funciona més bé que la 7.10. Et servia millor la 7.10? sempre pots torna enrere, aquí si que no hi ha ningú que t'obligui.
  • Un parell de coses
    Abraham | dissabte, 26 d'abril de 2008 | 11:28h
    No poden ficar tots els idiomes en un CD. És normal que alguns d'ells estiguin només parcialment. El que tindrien que fer és crear diferents isos amb un nombre més reduit de llengues, però complertes. Per exemple dugues per Europa. L'occidental i l'oriental

    I els servidors no estarien saturats si la gent utilitzes l'emule i els torrents. Van bé, i son ràpids. Baixar una distro d'ubuntu per aquests mitjans quasi no es diferencia d'una descarrega directa sense servidors saturats.
    D'altra banda culpar a Cannonical per això és una mica esbiaixat. Potser millor culpa a l'estupidesa humana de voler descarregar tots a l'hora

    En el punt del Firefox tens raó, amb només em dona mal de caps
    • Llengües i CD/DVD
      marcbel | dissabte, 26 d'abril de 2008 | 20:12h
      No sé quant ocupen tots els paquest de llengua de les disponibles a Ubuntu, però és molt possible que tots capiguessin en un DVD. I si no, es poden triar les primeres 25 o 50 llengües (per ús). Si es distribueix en les 4 o 5 més importants, no és més que fer el que fan altres, sense aportar res més. Cal recordar que el temes de llengua està entre els punts de la filosofia que defineix Ubuntu (i que aplaudeixo).

      Crear ISOs diferents, si es pot evitar, molt millor. No crec que sigui a hores d'ara necessari, però no tinc la informació per afirmar-ho.

      Sobre els torrents, com he dit, molta gent els està fent servir. El problema és que afecta a Synaptic.


      Estic totament en desacord a això de l'estupidesa humana. Això és perfectament previsible, passa en la publicació de tot producte. I per tant, si saps que passarà, has de posar solucions, i no culpar als humans. La culpa és teva, no dels humans.


      Per cert, a mi el Firefox beta em funciona bé i el tinc en català (al contrari del que diuen els anònims per aquí), però no trobo bé que s'hagi posat perquè el 2 funciona perfectament, i sobretot si tenim en compte que és una LTS.


      La transició de 7.04 a 7.10 va ser molt millor que la de 7.10 a 8.04.
      • Transició
        YuriBCN| Adreça electrònica | dimecres, 30 d'abril de 2008 | 12:30h
        He passat el meu portàtil Dell a Hardy Heron sens CAP mena de problema. Només he hagut d'instal·lar el driver del WiFi, que m'ha funcionat perfectament a partir de JA.

        L'única cosa que hauré de vigilar és el consum que no era gaire bo. Espero que s'hagi millorat, gràcies a Powertop, recomanat per en Marc a "The perfect desktop"
  • Puntualitzacions
    R. | diumenge, 27 d'abril de 2008 | 16:09h
    1. Jo no sóc "uns anònims", sóc una persona que signa R. perquè li ve de gust. Respecta'm el singular, sisplau.

    2. En Kubuntu 8.04, el Firefox beta és en anglès, per més que tinguis el locale de català instal·lat.

    3. El Firefox 2 no funciona perfectament (no només pel que fa a la velocitat, que és molt inferior a la del Firefox 3, sinó també pel que fa a la freqüència amb que peta).
  • Anals?
    R. | dissabte, 26 d'abril de 2008 | 10:34h
    Millor que siguin els annals de la història, diria...

    De fet, el Firefox 3 beta funciona molt bé. Problema: que com que és una beta encara no està traduït al català.

    A grans trets, però, estic d'acord amb tu. No hauria fet mal a ningú esperar-se un parell de setmanes (o de mesos). No he entès mai aquesta necessitat de treure una versió cada sis mesos peti qui peti (o peti el que peti!).
  • Però això només en les instal·lacions netes, no?
    Aljullu| Adreça electrònica | dissabte, 26 d'abril de 2008 | 09:39h
    Veient les crítiques que fas, dedueixo que només hi ha aquests problemes en instal·lacions noves o al actualitzar instal·lant de nou, però si anem a l'actualitzador d'aplicacions i amb això ens baixem l'Ubuntu 8.04 no tindrem problemes, no? Mantindrem el OOo complert i el català.

    Reconec que és una cagada pastoret això del Firefox 3. Suposo que com que en principi havia de sortir a principis del 2008 el van anar incorporant a les alpha i beta, i ara, s'ha aplaçat més del compte i els deu haver fet "mandra" canvair-lo pel Firefox 2.
    • Problemes
      marcbel | dissabte, 26 d'abril de 2008 | 20:38h
      A veure, jo no he tingut problemes amb una instal·lació neta, i un cop
      he aconseguit instal·lar via Wubi+ISO descarregada, passant del CD
      d'instal·lació, tampoc (excepte la saturació del servidor per afegir-hi
      coses).




      El sistema un cop instal·lat i sense servidors saturats funciona bé. Soluciona alguns defectes pendents (com la gestió d'energia en el meu pc de sobretaula),
      això de la instal·lació via Wubi al Windows va MOLT bé (la lentitud del disc dur gairebé no
      és nota), el Firefox Beta funciona bé i està en català, etc, etc.




      Encara té coses pendent per mi: gestió d'energia al portàtil (bateria
      dura molt menys que a Windows) iPod/iTunes, EndNote, Programari SIG,
      algun serrell de programari... Però si hagués de posar una sistema
      operatiu a una persona que no tingués ni idea d'informàtica per a les
      coses bàsiques (internet, correu, bloc, ofimàtica, missatgeria...), ara
      mateix li posari Ubuntu. A una persona amb una rutina informàtica
      establerta, no.
      • Actualitzaré i després opino...
        Aljullu| Adreça electrònica | dissabte, 26 d'abril de 2008 | 22:34h
        Actualitzaré l'Ubuntu perquè encara estic amb el Gusty Gibbon. Però la veritat és que el que has escrit m'ha tret força la il·lusió...

        Potser és el moment de repetir el procés de migració, no de Windows a GNU/Linux sinó d'Ubuntu a una altra distribució...
  • Discutible
    Pau| Adreça electrònica | dissabte, 26 d'abril de 2008 | 01:00h
    Bones, en algunes coses hi estic d'acord i en d'altres, no. Comencem:

    1. Wubi. Encara no l'he provat, és possible que hi haja algun error, però ho miraré.

    2. Firefox Beta. En això estic amb tu: com pot ser que una LTS tinga el firefox 3 beta. Hi ha una contestació relativament senzilla: al juny es publicarà la 8.04.1, que serà la versió realment definitiva.

    3. OpenOffice.org. Cal dir que és complicat ficar-ho tot a un cd i això obliga els desenvolupadors a triar acuradament. Es considera que algunes aplicacions de l'openoffice no es fan servir per la gran majoria i per tant no s'inclouen. Això també es pot aplicar a les llengües. Ara bé, tot això SE SOLUCIONA molt fàcilment amb una connexió a internet, tampoc cal ser super-crític: no tot pot ser perfecte. Per cert, els de caliu i d'altres han publicat una versió completament catalanitzada (cerca-ho a la tafanera).

    4. Macbook Pro. Curiosament jo en tinc un i aquesta versió d'Ubuntu és la que millor m'ha funcionat. Tot i així, hi ha fallades amb el control de la brillantor i quatre xorrades més: però no són més problemes que els que es deriven de tindre un maquinari massa "privatiu" i "nou". Si vols que GNU/Linux funcione bé, informa't sobre quin maquinari realment funciona i compra'l. Eixa és la millor manera de fer que els fabricants s'adonen de què és el que volem (i gilipolles de mi vaig comprar un macbook... però ja no ho faré mai més). Un Macbook és per a MacOSX, això és el que jo he après. Per cert, prova a instal·lar qualsevol altra distribució i ja em contes... és gairebé impossible (per culpa del carregador d'arrencada en un sistema EFI).

    5. Saturació. No estic d'acord amb cap crítica en aquest punt. Com a usuaris hem d'aprendre que el programari lliure i la seua distribució depèn de molts factors i que hem de saber compartir i que la millor manera de compartir és fer servir bittorrent i aquestes coses. Tot i així, en dues setmanes tot tornarà a la normalitat i els servidors aniran tan bé com sempre.

    6. Conclusió. Estic amb tu que sembla que l'han fet a corre-cuita. Però tenint en compte que al juny tindrem la revisió, no em preocupa molt. El treball de Canonical és bo, però podria ser millor.
    • Discussió
      marcbel | dissabte, 26 d'abril de 2008 | 23:28h
      Wubi

      No és que hi hagi algun error (per exemple, la
      traducció) sinó que no funciona correctament en dues màquines amb
      maquinari completament diferent.

      Wubi descarregat i amb una
      imatge iso descarregada via torrent sí funciona, però des del CD
      distribuït no. I això és una cagada es miri com es miri.

      Hem
      passat de poder dir a tots els coneguts "baixeu-vos el CD i proveu-lo
      tranquil·lament dins del Windows" a haver de callar i prou.

      Català (CD o DVD)


      A Microsoft se li critica que el català no vagi inclòs de sèrie. Ells
      diuen "us podeu descarregar còmodament un paquet des d'Internet".
      Ubuntu 8.04: "el català no va inclòs de sèrie però es pot descarregar
      còmodament d'Internet". El mateix.


      En instal·lació neta m'ha calgut reiniciar dos cops Ubuntu per tenir
      finalment la cosa en català. I anant al menú de llengües, no
      automàticament. Aquest matí, però, instal·lant via Wubi+iso torrent
      durant el procés d'instal·lació ha descarregat els paquets de català. A
      7.10 també calia reiniciar per a tenir-ho en català.


      Si en comptes de distribuir amb un obsolet CD, es fa servir el DVD
      (tecnologia més que consolidada) no haria aquest problema ni el de
      l'OOo. Cal recordar que Ubuntu fa bandera del multilingüisme. Si
      aquesta manera d'actuar es considera bona, si us plau, que no es
      critiqui a Microsoft pel mateix (jo continuaré criticant-ho a Ubuntu i
      a Windows).


      Saturació servidor


      Hi ha moltíssima gent descarregant via torrent, com es pot comprovar
      quan ho fas. El problema no és que el servidor de les imatges ISO
      estigui saturat (fins a cert punt normal i comprensible) sinó que la
      saturació ha afectat a Synaptic i no es podien instal·lar els paquests
      necessaris no inclosos al CD (llengües, controladors, codecs, etc). Es
      quedava esperant i finalment donava error i deia que no es podia
      descarregar.


      Per a un sistema operatiu amb vocació de ser massiu, és obvi que la
      infrastructura actual no està preparada per això. I per Windows seran
      paquets més petits i es farà a hores diferents, però el volum d'usuaris
      és immensament superior, i no passa.

      D'això
      se'n diu "morir d'èxit". Pot passar un cop, i quan et passa (i jo ho sé
      perfectament) t'has de posar a cercar solucions, perquè un segon cop no
      et pot passar.

      Conclusions

      Ubuntu s'ha de distribuir en DVD

      Ubuntu ha de fer més test propis per a què no hagi cagades tant grans com les de Wubi.

      Ubuntu ha de disposar d'una infrastructura molt més gran i separar servidors per productes (ISO, Synaptic, etc)

      Si vol ser mainstream i sistema principal de la gent, clar.
      • Puntualitzacions
        David| Adreça electrònica | diumenge, 27 d'abril de 2008 | 12:02h
        Hola Marc,

        Estic d'acord que l'Ubuntu no és perfecte i que hi ha fallades, però d'aquí a dir que han fet cagades que passaran als annals de la història, crec que és una mica massa extrem.

        Només puntualitzaré un parell de detalls.

        CD o DVD
        L'Ubuntu està disponible també en DVD, tant aquí -> http://cdimage.ubuntu.com/releases/8.04/release/, com aquí -> http://www.ubuntu.com/getubuntu/purchase. En el primer enllaç te'l pots baixar directament, en el segon et dirigeixen a proveïdors on pots comprar-ne el DVD.

        L'únic que es podria criticar aquí és que a http://www.ubuntu.com/getubuntu/download no s'esmenti el DVD. Tot i això, es pot baixar sense problema des del primer enllaç que he afegit, tot i que no sigui visible. On sí que és visible és en el segon enllaç. Dedueixo que ho fan així per a evitar problemes de capacitat (si ja en tenen distribuint els CD, suposo que amb els DVD seria més greu). També s'ha de recordar que Canonical no és cap Red Hat ni cap Novell.

        Traducció
        Com a un dels traductors de l'Ubuntu i del Gnome, em dol una mica que només es comentin les notes negatives respecte a aquest tema. La impressió que un usuari novell tindrà en llegir l'escrit i els comentaris, serà que la traducció de l'Ubuntu és mediocre, cosa que no és certa.

        Ningú ha comentat que en arrencar des d'un LiveCD, la primera pregunta que es fa és quin idioma vols utilitzar. A partir d'aquí, la pantalla d'instal·lació i totes les pantalles d'ajuda estan traduïdes al català. Un cop s'inicia la instal·lació, l'instal·lador gràfic està tot traduït al català (*), i fins i tot en la primera pantalla, a la part inferior hi ha un botó que, si tens connexió a Internet, et porta a les notes de la versió traduïdes en català [1], on per cert, s'esmenten i es justifiquen un parell dels punts criticats en aquesta discussió. Ja sé que això no és cap solució, i tampoc vull dir que trobi bé que en un llançament passin algunes de les coses esmentades, però almenys l'usuari tindrà coneixement dels problemes amb què es pot trobar.

        Pel que fa a la instal·lació en català, he provat els dos mètodes possibles d'instal·lar un LiveCD, amb els següents resultats:


        Arrencada amb el LiveCD, instal·lació directa. He escollit el català a l'inici i seguidament l'opció «Instal·la l'Ubuntu». Tot el procés d'instal·lació està catalanitzat, excepte l'últim diàleg que et demana si vols reiniciar un cop finalitzada la instal·lació. Els paquets de llengua es baixen automàticament durant la instal·lació, sense que l'usuari hagi de dur a terme cap acció addicional. Un cop finalitzat el procés, i després de reiniciar, el sistema està a punt per a ésser utilitzat, i en català.
        Arrencada amb el LiveCD, instal·lació des de l'escriptori. He escollit el català a l'inici i seguidament l'opció «Proveu l'Ubuntu sense fer cap canvi al vostre ordinador». Aquí s'ha de dir, però, que l'entorn d'escriptori que es carrega està només parcialment traduït, i en molts casos les traduccions no estan actualitzades. És aquí on veiem realment les limitacions d'espai del LiveCD, on es dóna prioritat a les llengües més parlades. Un cop carregat l'escriptori, he fet clic a la icona «Instal·la». Tot el procés d'instal·lació està catalanitzat (es fa servir el mateix instal·lador que en l'opció anterior), fins i tot l'últim diàleg. Els paquets de llengua es baixen automàticament durant la instal·lació, sense que l'usuari hagi de dur a terme cap acció addicional. Un cop finalitzat el procés, i després de reiniciar, el sistema està a punt per a ésser utilitzat, i en català.

        Així doncs, almenys seguint qualsevol d'aquests dos mètodes resultarà en un sistema en català de manera automàtica i amb la mínima intervenció per part de l'usuari, amb un sol reinici, el qual avui dia, si no m'equivoco, és necessari en finalitzar la instal·lació de qualsevol sistema operatiu.

        Els problemes que descrius deuen ser doncs específics del Wubi, amb la qual cosa m'apunto que no l'he de recomanar.

        Nota: aquí faltaria provar la instal·lació des del Windows amb el Wubi, cosa que no he fet perquè no tinc cap PC amb Windows.

        Firefox
        Abans de res, algú ha comentat que el Firefox 3.0 beta no està traduït. Això no és cert, gràcies a la bona feina del grup de traducció del navegador [2].

        Pel que fa a la inclusió del Firefox 3, cal dir que estic totalment d'acord amb la justificació que en fan [1]. La complexitat i el potencial d'errors que suposaria distribuir el Firefox 2 i llavors enmig del cicle de la versió LTS distribuir el Firefox 3 seria massa gran. El Firefox és un dels productes estrella que distribueix l'Ubuntu, i no es poden permetre llançar una distribució amb una versió que aviat serà reemplaçada per una de nova, especialment veient els canvis que aporta i les bones crítiques que està tenint el Firefox 3. Recordem que no fa pas tant de temps ençà l'Ubuntu va rebre moltes crítiques per distribuir el Firefox 1.5 i no possibilitar l'actualització al 2.0 fins al cap de 6 mesos (és a dir, en el llançament següent).

        Si la política d'actualitzacions de l'Ubuntu (i Debian) és l'adequada, és una altra qüestió.

        Conclusió
        Canonical ha sabut crear una gran comunitat al voltant de l'Ubuntu, però el grup de desenvolupadors que tenen segueix essent reduït, cosa que fa que no sempre puguin complir o implementar els seus objectius (i a més a més, molts dels seus recursos estan destinats al desenvolupament de la seva eina col·laborativa, el Launchpad). Això es veu de seguida un cop es travessa la capa de màrqueting que es troben la majoria dels usuaris i s'intenta col·laborar en el projecte.

        Això no és res de nou, però sembla que molts usuaris se'n comencen a adonar ara. Estic totalment d'acord amb el comentari referent a «morir-se d'èxit» que fas, i que els manca infrastructura. De moment, però, se'n van sortint, crec que més que res per la comunitat que han sabut crear, que els serveix de coixí quan passen coses d'aquestes.

        Salut,
        David.

        (*) per a evitar males interpretacions, cal dir que la traducció de l'instal·lador gràfic que s'utilitza a l'Ubuntu prové en major part de l'equip de traducció de Debian.

        [1] https://wiki.ubuntu.com/HardyReleaseNotes/ca
        [2] http://www.softcatala.org/wiki/Mozilla

Softcatalà




RSS 2.0 RSS Comentaris
Add to Google Reader or Homepage
Add to netvibes Subscribe in NewsGator Online
Subscribe in Bloglines
Catapings.cat Bitàcoles.net

Vols rebre els apunts del bloc? Escriu el teu correu:

Lliurat per FeedBurner


Wishlist

Visites al bloc

VISITES AL LLISTAT PRINCIPAL
  • Avui: 37 visites
  • Aquesta setmana: 1023 visites
  • Aquest mes: 8528 visites
  • Des de l'inici: 239531 visites

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm




Expoli fiscal espanyol de Catalunya enguany:

...

Xarxacat

Arxiu

« Juliol 2008 »
dl dt dc dj dv ds dg
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   




Últims 40 canvis


Creative Commons License

www.flickr.com
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats