Correu Blocs Traductor | VilaWeb.cat
(Efectes restringits: bloc de l'Antoni Casals i Pascual) antonicasals@mesvilaweb.cat
 
antonicasals | Coses meves | dimecres, 28 de maig de 2008 | 23:42h
Cada vegada sembla que hi hagi més gent, metges i infermeres inclosos, que tendeixen a veure la malaltia com a conseqüència del mal comportament de la gent. Ens va passar i ens segueix passant amb la sida, amb la cirrosi, la bronquitis crònica i el càncer de pulmó, entre d'altres.
En els dos darrers casos és encara més flagrant perquè per comptes de ser víctimes de la publicitat i els addictius que les tabacaleres posen als seus productes els fumadors s'han convertit en espècies perilloses que atempten contra la nostra salut.
La malaltia deixa de ser llavors una situació de pèrdua de salut individual per a constituir un intent d'agressió a la salut col·lectiva.

I, en aquest sentit, existeix un determinat tipus de professionals de la salut (sortosament no majoritaris, però presents en tots els hospitals i centres de salut) que, emmmasquerats en una pressuposada bondat i dedicació als altres, emeten judicis de valor sobre el malalt i el seu entorn i consideren que la malaltia, de la que barregen causa i conseqüència, és la penitència pel comportament desviat de certes persones. No ho diuen directament, però amb determinades conyetes, i de vegades algun comentari sarcàstic, posen de manifest la hipocresia més absoluta i una manca de respecte amb la que seria bó acabar.
Si algú té dubtes del què parlo, només ha de parar l'orella a la cafeteria de qualsevol hospital, o a l'ascensor, on normalment tots estem més relaxats perquè sembla que ningú no pari atenció a les converses dels altres.
Fer comitès deontològics en les professions sanitàries està molt bé, el del Col·legi de Metges de Barcelona és, certament, modèlic, però en el dia a dia és on l'ètica no solament s'ha de demostrar sinó que ha de constituir una forma de vida o una manera de relacionar-se amb els altres, especialment si han emmalaltit. I això no sempre s'assoleix, per desgràcia.


Comentaris: 4
  • ai, que patirem
    Júlia| Adreça electrònica | divendres, 30 de maig de 2008 | 08:07h
    Efectivament, ja fa anys que passa això. No només en medecina, a l'escola si els nens són així és que els pares en tenen la culpa i són aixà, encara que l'experiència demostri que els fills dels mestres també surten capgirats i que hi ha metges que fumen i beuen.

    A aquesta situació ens hi han portat moltes coses. Una d'elles la secularització de la societat que ha de traspassar a les conductes individuals el concepte de pecat que la religió 'tramitava' i condemnava. Una altra, el fet que els poders públics cada vegada insisteixen més en la culpa individual per evadir responsabilitats seves. Si sembla que la sequera depengui de que tanguis l'aixeta a casa! I també la gent mateixa, de fet, pensar que individualment pots fer quelcom per evitar la tragèdia dóna seguretat i la vida és molt incerta i fràgil. Comprovar que l'atzar hi té molt a veure en tot el que ens passa,  desestabilitza. Per això sents, sovint, 'òndia, si no fumava, si no bevia, si nosequè, què devia haver fet?'

    Només cal pensar què va passar i passa encara amb el sida. La culpa, del pecat sexual, és clar, que és dels pitjors. Això després de beure d'una cultura que propiciava la llibertat sexual a tutti pleni.

    La veritat, no fumo ni bec ni res, però de vegades m'agafen ganes de tirar-me al vici per dur la contrària davant de tanta papanateria.
    • tràmits
      Antoni | divendres, 30 de maig de 2008 | 10:15h
      M'ha agradat el concepte de tràmits aplicat al paper de l'església en la purga del pecat.
      Jo he perlat de personal sanitari perquè és el que conec millor, però tinc amics i amigues que fan de mestre o professors en escoles i instituts i incorren en els mateixos defectes: buscar una mena d'enemic exterior que alleugereixi la part de responsabilitat que segurament tenen en les coses que no acaben d'anar bé.
      Com els polítics que diuen que la culpa és dels ciutadans, que no entenen les raons per les que fan (tan i tan bé) les coses.
      I comparteixo amb tu aquestes ganes de llançar-me al vici, només per tocar la pera als papanates.
  • Dissortadament
    Jordi Gomara (itaca2000)| Adreça electrònica | dijous, 29 de maig de 2008 | 05:44h
    Així és, hi tens tota la raó. Jo crec que això és producte de diversos fets:

    - Que el professional és culte en la seva feina (tecnològicament) però cada dia més inculte a tota la resta d'àmbits (una espècie d'ase educat). Educació massa tecnicista, mançança d'educació humanista, artística, en valors...
    - Que la gent cada vegada més és més individualista, competitiva, acrítica socialment i política, etc., menys creativa i capaç de construir la seva pròpia opinió sobre les coses, menys humana, menys compasiva, menys cooperativa, menys solidària, més domesticada pels poders de la propaganda mediàtica al servei dels diferents poders, més conformista, "més aborregada" (això va en relació a la no capacitat crítica amb els poders d'informació, diaris, televisió, i propagandístics, etc.). Mancança en augment en  formació humanista, en valors, en educació psicològica i/o emocional, en treball en grup, etc. (tot això està relacional són les transversals)

    Cada vegada més uns polítics al servei de les empreses multinacionals que volen fer-se amb els serveis bàsics dels ciutadans (salut, etc.). Aquest és un tema cabdal, doncs els aparells propagandístics al servei d'aquestes empreses (per exemple, farmacèutiques, clíniques privades, mútues...) eduquen al ciutadà no massa culte ni massa humà en el sentiment que la salut pública és molt deficitària i que els immigrants, els vells, els fumadors, etc. provoquen problemes econòmics i cal privatitzar. Un intent de convèncer per la privatització passa primer per culpar els pacients de la seva malaltia i destruir la creença que la salut de tothom és un deure de l'estat i un dret igualitari pels ciutadans (trencant així, de pas, la idea del repartiment de la riquesa en l'estat del benestar on els que tenen rendes més altes han de pagar més a favor dels serveís públics i socials i implantant la idea que cadascú pagui per allò que necessita per igual, independentment del seu poder adquisitiu). Aquesta manera de pensar és un virus que penetra subtilment i amb intensitat i va cuallant en aquells esperits acrítics, poc cultivats, massa hemisferi esquerre cerebral, poc hemisferi dret per falta d'educació emocional i en valors, etc.

    Unes pinzellades així al vol. És una opinió simplement, però cada dia ho tinc més clar.
    • Absolutament d'acord amb tu, jordi.
      antonicasals | dijous, 29 de maig de 2008 | 21:04h
      Coincideixo amb tu, i crec que només des de la consciènciació de la gent podrem modificar determinades coses. De totes maneres, probablement no compartim el concepte de privatització de la sanitat, i això podria ser un tema per anar-ne parlant. Una abraçada!

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Visites al bloc

Visites a la portada
  • Avui: 4 visites
  • Aquesta setmana: 219 visites
  • Aquest mes: 219 visites
  • Des de l'inici: 13348 visites
Visites a les entrades
  • Avui: 6 visites
  • Aquesta setmana: 246 visites
  • Aquest mes: 246 visites
  • Des de l'inici: 14824 visites

Categories

Perfil al Facebook de Antoni Casals Pascual

Últims 40 canvis

Arxiu

« Desembre 2008 »
dl dt dc dj dv ds dg
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats